Gastr del Sol -- Camoufleur (1998)
Tuulise Linna Chicago punt on oluline seetõttu, et sellest on läbi käinud kolm olulist USA eksperimentaal(rokk)muusika käilakuju -- David Grubbs, Jim O'Rourke ning John McEntire. McEntire oli üks asutajaliikmetest, ent lahkus, et hakata edendama Tortoise'i ning The Sea And Cake'i. David Grubbs - ainus püsiliige - kutsuski asemele esimesena nimetatu, et luua muusikat 90ndate lõpuni. Käesolev 7-looline taies oligi aktiivse viieaastase loomeperioodi viimane pääsulind, pakkudes ilusaid hetki nii analüütilises heliloomes kui manades esile hinge tungivaid tundmusi. Siin on psühhedeelset kammerpoppi - midagi seesugust, kus kohtuvad esimese kahe albumi Soft Machine ning Penguin Cafe Orchestra. Tõepoolest, siin on esindatud ohtralt puhkpille, unistustest ja melanhooliast läbiimbunud lõõritamist, mesilindude lendamise sumedust meenutavaid oreleid ning püstloodis langevaid klaveriakorde. Teisalt on siin ka kummastavat raginat-krõbinat (mille eest ilmselt hoolitseb legendaarne elektronmuusik Markus Popp), justkui masin hakkaks otsi andma. Ei, need on valehäired; need on sissejuhatavad signaalid põhimõttel, et vigaseid helisid ja pingekõikumisi võib küll patta panna; sõklaid ei pea eraldama teradest, kui see tekitab dünaamikat emotiivses plaanis ning laeb esteetiliselt. Kohati puhkpillid ise on väga teravalt kriipivad, toetades arusaama, et rokkmuusika ei pea olema kitarride piinamine ning elektriga liialdamine. Koloniseerimata piirialad ja puutumatud puhvertsoonid võimaldavad luua selgemat arusaama seostest, neid võimendada, vajadusel minna tagasi ning rakendada tõhusamal moel. Loos "Bauchredner" minnakse primitiivse Ameerika kidra manu, plõnnides keelpilli monotoonselt, kuni Hypnos tõstab pead, grimassitades John Fahey'ina. "Black Horse" esiotsa on peaaegu umpa-umpa, mis aegamööda areneb millekski keerukamaks. Kokkuvõtvalt imponeerib teoses tasakaal reeglina raskemeelseks peetava eksperimentaalsuse ning muretu meeleolumuusika vahel. Muretut tahku siin tuleks mõista tinglikuna -- teistsugustes, lihtsustatud kontekstides räägiksin sellest kui pretensioonikast popmuusikast.
Mulle just meeldiks, kui välja lastaks ainult hea kraam ja kesine kraam jääks sahtlisse. Muusika ei peaks olema kannatlikkuse treening, vaid kohe lajatama. Sellel albumil psühhedeelset värki leidub, kuid asi on liiga laialivalguv ja toores. Kuula, mida Grünberg(psühhedeelia meister) on loonud! Tüür on ka midagi sellist rääkinud, et meloodiline koht paitab eriti hästi kõrva, kui talle eelneb mingi tramburai. Bollocks, ütlen ma selle peale. Popmuusika peab kohe kaasa haarama. Apelsini lugu on üks õige eesti mehe lugu ja meie oleme maarahvas.
VastaKustuta