Filosoofia
§1:
Kes püüab aru saada filosoofiast ja miks? Inimene, kes on sündinud
1980. aastal ja elab Eesti Vabariigis. Inimene tahab mõista(teada)
elu mõtet. "Ja see konkreetne luust ja lihast inimene on
igasuguse filosoofia subjekt ning ühtlasi ülim objekt, kas see
mõnele niinimetatud filosoofile meeldib või ei"(Miguel de
Unamuno "Inimeste ja rahvaste traagilisest elutundest" lk.
9)
§2:
Mis on filosoofia? Filosoofia on mõtteteadus ehk puudub vajadus
teadusliku aparatuuri järele. Filosoofia eesmärk on mõista maailma
ja oma kohta selles.
§3:
Asjale annab mõtte olend, kes on teadlik oma olemasolust ja vajab
asju maailmas toimetamiseks. Asi omab tähendust laiemas kontekstis.
Juhul kui maailm kui tervik on Jumala loodud, siis suhtub Jumal
maailma kui asja, millele ta võib anda suvalise mõtte(eesmärgi).
Ka inimene võib siis olla kõrgemate jõudude mängukann. Jumala
olemasolu pole tõestatud.
§4:
Teaduslik maailmavaade on ainus maailmavaade, mis töötab ehk mis on
ennast tõestanud. Teaduslikku maailmvaadet pole põhimõtteliselt
võimalik ümber lükata. Ümber lükata ja täiustada on võimalik
teaduslikke teooriaid ning avastada saab uusi teaduslikke fakte. Kõik
need parateaduste ponnistused on seetõttu halenaljakad. Mõni
filosoof hakkab kahtlema teaduse tõsikindluses, kuna ta nagu väike
laps muudkui küsib miks ja miks ning jõuab teadusliku teadmise
piirideni. Teadus ei paku absoluutset tõde, vaid on ennekõike
meetod.
§5:
Inimkond on ammu ületanud meelte piirid ehk ratsionalismi ja
empirismi vaidlus on aegunud. Meie intuitsioon ei pruugu hästi
toimida mikrotasandil ja kosmilises skaalas, kuid matemaatika ja
tehnika toimivad. "Nii et kui me kuidagi saaksime
kvantmääramatuse välja lülitada, lõpetaksid kõik meie
tehnoloogiaimed töötamise"(Michio Kaku "Inimkonna
tulevik" lk. 272).
§6:
Lahendame siis olemisküsimuse. Olemine on alati absoluutne, olematus
on alati suhteline. Kui me räägime või mõtleme millegi
olematusest, siis juba ainuüki see fakt iseenesest loob konteksti,
kus viidatav entiteet on olemas ja konteksti, kus teda ei ole (enam)
olemas. Sellest, mida pole olemas, ei saa kõnelda; nii et ei maksa
muretseda eimiski pärast. Miski ei saa kunagi muutuda eimiskiks,
vaid keele abil piiritletav asi või nähtus muutub millekski muuks.
Keel on vahend osutamiseks ja tõde on lihtsalt väite omadus. Pole
olemas maagilist seost keele ja reaalsuse vahel ja seetõttu ongi
teadus võimalik ehk inimkond liigub üha efektiivsema ja täiuslikuma
reaalsuse mõistmise suunas. Keel ei ole kunagi reaalsuse peegeldus,
vaid struktuur, mille abil reaalsuses tegutseda. Ei ole olemas kahte
eraldiseisvat maailma- keeleline reaalsus ja asi iseeneses, vaid
inimeste leiutatud keeled on osa maailmast. Maailm ei dikteeri meile
iseenda täiuslikku kirjeldust. Ürgne inimkogemus lähtub tõdemusest
TAT TVAM ASI(too sina oled). Reaalsus ja selle kirjeldus ehk objekt
ja subjekt kuuluvad lahutamatult kokku enne igasuguste teooriate
teket. Linnart Mälli tõlgitud "Bhagavadgitas" ütleb
Kõrgeim Isiksus enda kohta, et "vedelikkudes olen ma maitse".
Teaduslik maailmapilt nõuab teadlikku pingutust subjetkiivsuse
välistamiseks, järelikult on metafüüsilised küsimused mõttetud.
Metafüüsikud usuvad olemuslikku(maagilisse) seosesse keele ja
maailma vahel ja ei suuda seepäeast pakkuda meile tõsikindlaid
teadmisi. Tõeline filosoofia on subjektiivne teadus. Inimese elu
mõte ei ole objektiivne fakt, kuid enensepettuse peab välistama.
§7:
Filosoofide probleem on see, et kuna elu on ebatäiuslik ja
kannatusterohke ning lõppeb surmaga, siis ei suuda nad selle
tõsiasjaga leppida ja hakkavad jutustama eluvaenulikku filosoofiat.
Koguja raamat Piiblis on harukordselt läbinägelik tekst. Seal
väidetakse, et kuna pimeduse päevad ehk surm tuleb niikuinii, siis
pole mõtet põdeda ja munni mängida, vaid elu nautida veini ja
naiste seltsis. Mida täpselt juua ja kuidas suhestuda naissooga;
nende küsimustega tegeleme edaspidid, praegu on oluline märkida, et
tarka filosoofi iseloomustab kaduvusearmastus. Surm määrab elu
hinna.
§8:
Romantilised filosoofid lähtuvad inimese elu mõtestamisel hinge ja
keha lahutamatust ühtsusest. Miguel de Unamuno ja Oscar Wilde on
kaks filosoofi, kes on seda tõde kuulutanud. Õnn on üpris
primitiivne nähtus. Ideaal oleks paljajalu joosta, kuid see nõuab
erilisi tingimusi. Murukattest ei piisa, tekib kraav, mis hakkab
pinda käima; vaja oleks staadionikatet. Seljas on sul sobivad
riided(kui on vähemalt 10 kraadi sooja,võib juba t-särgi väel
joosta). Sa hakkad jooksma ja kannatama. Ei pea ju hullu panema ja
nii on kannatus minimaalne ja sa naudid liikumist. Ainult jooksmine
teeb sind korralikult kuumaks. Piisab poolest tunnist ja mida
kiiremini jooksed, seda kauem pead ujuma. Kõik räägivad siin
talisuplusest, aga ma pole kohanud inimest, kes oleks taibanud
lihtsat tõde kannatuse ja naudingu seosest. Mida kõvem jooks, seda
mõnusam on ujuda ja seda parem joogijanu tekib. Sa pead palju
sukelduma, et oma pead jahutada. Vees oled sa vaba keha raskusest.
Jahedal suvepäeval su hing lihtsalt ruigab mõnust. Kuumal
suvepäeval jooksed pool tundi ja siis ujud veel kauem. Esimesed 5
minutit ujumist mõõdukalt jaheda veega jões on puhas nauding.
Novembrikuus pead rutem veest välja tulema, aga soovitav on ca 8
korda üleni vee all käia, et pea pärast higistama ei hakkaks. Ma
ei ole nõus leige eksistentsiga. Pärastpoole viskad voodisse pikali
ja kuulad muusikat või vaatad filmi või sarja või loed raamatut
või mängid arvutimängu. TV-ekraan peab olema ühendatud arvutiga,
siis on kõik ühes kohas olemas. Joosta saab aastaringselt(kui on
vähemalt 20 kraadi sooja, siis on soovitav teha ca tunniajane jooks
ja seejärel jõevees ennast maha jahutada ja siis üks mahlaõlu ära
juua). Talvel saab suusatada. Mõõdukas soojus võimaldab
jalgrattasõitu, peale mida kohe ujuma. Ainult jooksmine või
saunaleil koos vihtlemisega võimaldavad maksimaalset naudingut
jahedast või külmast veest.
§9:
Stoikude filosoofia õpetab meelekindlust, et paremini taluda
saatuselööke. Ära mine närvi, kõik pole veel läbi! Parem on
mõelda, et klaas on pooltäis ja mitte pooltühi. Pole mõtet
vihastada saatuse peale, vaid leppida paratamatusega(minevikuga). Eks
need ole ju väärt tarkused. Aga olla ükskõikne kõige selle
suhtes, mis muudab elu üldse elamisväärseks, on ikka eriline
lollus. Palju õnne selle eest, et sa oled moraalselt täiuslik
tainapea!
§10:
Kui sul on janu, siis sa jood. Milleks juua veini, kui saab juua head
naturaalset mahla. Etanoolil on ebameeldiv maitse. Inimkonna saab
jagada kaheks- külma joogi mehed ja ülejäänud. Kui inimeses
domineerib surmatung, siis suhtub ta elusse kui karistusse ja leiab
viise, kuidas ennast piinata, ning kardab endale lubada väikeseid
naudinguid, mis võivad teda panna leppima iseenda ja maailma
ebatäiuslikkusega.
§11:
Kvaliteetne naine teeb meele rõõmsaks. Kui ollakse õnnetusehunnik,
siis ei maksa naisi tüüdata. Kui naist ei ole, siis ära põe.
§12:
Liberaaldemokraatlik ühiskond on parim mõeldav süsteem
vabadustarmastavatele inimestele. Need, kes väidavad midagi muud,
pole ajaloost sittagi õppinud.
§13:
Aus filosoofia peale Nietzsche't saab olla üksnes
eksistentsialistlik. Me peame leidma omale projekte, mida teostada.
Elul pole objektiivset mõtet.
§14:
Analüütilisi filosoofe painab keele ja
maailma(reaalsuse) vastavuse küsimus. Aga mis on üldse keele
funktsioon? Keele ülesanne on anda inimese käsutusse märgisüsteem,
mis võimaldaks tal orienteeruda maailmas ehk osutada. Erinevad
keeled on vahendid erinevate teaduste käes, mis kirjeldavad meile
reaalsust, nii hästi, kui nad seda hetkel suudavad. Tõde pole
üldsegi metatasandi küsimus, vaid tõde on lihtsalt väite omadus.
Pole mõtet hakata kõnelema põhjendatud uskumustest, nii
tekitatakse segadust. Väide võib ka juhuslikult tõene olla(ilma et
väitja seda teaks). Pandagu tähele, sulgudes olev teadmine käib
väitja suhtumise kohta mingisse konkreetsesse väitesse ehk tema
vaimuseisundi kohta. Väite sisu ehk see, mida väidetakse, võib
olla tõene. [Valetaja paradoks tuleneb kahe tasandi segiajamisest
ehk korraga saab osutada ainult ühele reaalsusele. Lausetel, mis
üritavad korraga osutada nii lausele endale kui selle sisule, puudub
mõte ehk tegemist on sisutühja(tähendusetu) lausega, millel puudub
seega tõeväärtus. Lausega "See, mis ma praegu ütlen, on
sulatõsi" ei öelda tegelikult mitte midagi(0). Nii
et isegi siis, kui vastuolu(+1-1=0) ei teki, ei ole võimalik väidet
tuvastada] Keel kui selline on
vahend, mida me kasutame nii tõeste kui ebatõeste väidete
esitamiseks. Mõned keeled on rikkamad kui teised. Iga keel
eksisteerib mingi ülesande täitmiseks. Kui mets pole roheline, siis
mis kuradi värvi ta on? Võib ka kollane olla. Teadus oskab värvid
ära seletada. Kõike pole kunagi võimalik seletada, sest seletamine
tähendab alati konteksti asetamist. Angloameerika traditsiooni
probleem on selles, et filosoofilisi küsimusi üritatakse lahendada
viisil, mis iseloomustab reaalteadusi ehk matemaatilise rangusega.
Miks? Sest tehnoloogia areng tõestab reaalteadusliku meetodi ülimat
tõsikindlust. Kuid filosoofia on inimesekeskne teadus, mis tegeleb
tähenduse küsimustega, ja tähendus on vaimne entiteet. Keel on
vahend keerulisemate probleemide lahendamiseks. Kui me näeme fooris
rohelist tuld, siis me saame aru, mida see tähendab ja me hakame
kõndima. Niivõrd lihtsa küsimuse lahendamiseks ei olegi vaja teada
muud kui liikluskeelt. Kõndimiseks üle tee pole vaja üldse keelt.
Me ei ju ei ütle iseendale, et fooris süttis roheline tuli, haka
nüüd kõndima. Mõistmine ehk arusaamine on keeleülene. Märk ei
peegelda reaalsust, vaid osutab sellele. Piiblis varjab Jumal Moosese
eest oma nime, sest nime valdaja saab ju maagilises mõtlemises võimu
nime omaja üle. Teine äärmus on siis "asi iseeneses".
Milleks postuleerida sellist "asja"? Mis on reaalsus?
Olemine on alati absoluutne, olematus aga alati suhteline. On olemas
ka fiktiivseid reaalsusi(kunstid). Kas me oleme ajud purgis või
liblikad, kes näevad und, et nad on inimesed? Sellised totaalsele
tõele pretendeerivad teooriad ei ole falsifitseeritavad. Mõttekad
küsimused kõiksuse kui terviku kohta eeldavad kõiksuseülest
reaalsust, mis ennast ilmutab ja tänu sellele asjaolule ilmneb, et
minu reaalsus pole veel kõiksus. Näiteks kui arvutimängu tegelane
avastab oma maailmast siirded teisest reaalsusest, siis kõiksuse
mõiste teiseneb tema jaoks.
§15:
Martin
Heidegger väidab, et filosoofia on metafüüsika. See mõtleb
olevast tervikuna ja üritab leida üles olemise alust, mis võimaldab
kõikidel olemasolevatel nähtustel olemas olla ja tänu
millele(kellele?) üldse olemine sai alguse. Kuna kõik asjad ja
nähtused on olemas, sest kõnelda ja mõelda saab üksnes sellest,
mis on olemas, siis eksisteerib neid ühendav ja samas ka olemasolu
võimaldav alus. Paljud metafüüsikud on otsinud seda alust ja
jõudnud erinevate vastusteni. Kes räägib siis tõtt? Mitte keegi
neist. Pelgalt spekulatsiooni abil reaalsusele lähemale ei jõua.
Selleks on meil olemas eriteadused(eelkõige füüsika). Loomulikult
on teadustel piirid ja olemise igavene saladus jääb kättesaamatuks.
Mis on näiteks tumeaine? Keegi veel ei tea. See aga ei tähenda, et
teadus areneb üksnes eilse päeva tõe ümberlükkamise kaudu; pigem
toimub olemasolevate teooriate pidev täiendamine ja täpsustamine.
Mineviku teadmised asetatakse laiemasse konteksti, milles määratakse
nende kehtivusala. Inimkond(Lääne tsivilisatsioon) on ammu ületanud
oma meelte piirid ja tunginud reaalsuse süvastruktuuridesse. Moodsa
tehnika aluseks on teadus. Kuna tehnika töötab, siis on loll
kahelda objetkiivsetes teadmistes. Lubage esitleda tõde olemise
kui sellise kohta: olemine on alati absoluutne ja olematus on alati
suhteline. Kui me räägime millestki, mida ei ole olemas, siis me
mõtleme olematusest kindlas kontekstis. Näiteks Jõuluvana on
olemas Rovaniemis, kuid mütoloogiline tegelane tegutseb
fiktsionaalses tegelikkuses. Metafüüsikute unistus oli leida
reaalsuse alus ja selle kaudu ületada olemise absurd, kuid universum
pole loodud inimeste koduks. Samas pole see maailm meie jaoks võõras.
"Vedelikkudes olen ma maitse"("Bhagavadgita"
7.8). Nii elus kui eluta loodus koosneb lõppkokkuvõttes samadest
ainetest.
§16:
Kas vaimuinimesed ei peaks põlgama raha? Raha
põlgavad inimesed, kes ei oska sellega midagi mõistlikku peale
hakata. Rohkem raha tähendab rohkem vabadust. Vaba inimene elab
üksikus looduskaunis kohas. Maja lähedal peab olema veekogu, kus
ujumas käia. Peale jooksmist hüpatakse vette ja jahutatakse ennast
maha. Seejärel juuakse külma jooki ja visatakse pikali. Selline
rutiin võimaldab rõõmu tunda pelgast olemasolemisest. Me oleme
kehalised olendid. Me elame kaduvuse kuningriigis, seega ei maksa
elupäevi raisata molutamise peale. Nagu mu vanaisa sageli ütles-
kõik, mis sa teed, teed endale. Ühesõnaga, raja oma valdusesse
näiteks tennise- ja korvpalliväljak. Talverõõme pakub suusarada.
Tänapäeva Eesti vabariigis on palju võimalusi elu nautida, eriti
kui sul on piisavalt raha. Veel võid korraldada Muusikanõukogu
erisaateid ja vaimuinimeste jutusaateid. Kui õnn oleks üks lihtne
asi, poleks see õnn, vaid narkomaania. Larry Niveni ulmeromaanis
"Rõngasplaneedi ehitajad" on peategelasel teose alguses
välja kujunenud "traadisõltuvus" ehk aju mõnukeskuse
otsene stimuleerimine ilma negatiivsete tagajärgedeta. Vaba inimene
peab põgenema igavuse eest; näiteks osta endale viimase peal
mänguriarvuti. Aga mida arvate filosoofiatest, mis keelduvad
uskumast maise õnne võimalikkusesse? Kuidas sündis budism?
Printsi hoiti eemal inimelu viletsuse kogemusest. Niipea, kui ta sai
teada tõe, andis ta kohe alla. Just nimelt kõige maise kaduvus
muudabki mööduvad hetked hinnaliseks. Aga isegi kui me elaks oma
noores kehas igavesti, ei muudaks see sisuliselt midagi. Klaas külma
ja naturaalset õunamahla maitseks ikka sama hästi ja siis on meil
aega põhjalikult tegeleda erinevate distsipliinide tundmaõppimisega
ning samas me säilitame võime unustada. Näita mulle inimest, kes
ei tahaks kontrollida oma elu! Clarke'i
ulmeromaanis "Linn ja tähed" elavad Diaspari elanikud 1000
aastat; oma elu lõpul nad kustutavad mälestused, mida nad ei soovi
kaasa võtta järgmisse ellu.
§17: Kas liberalismi lõpp-punkt ehk surm ei seisne äkki ühiskondliku mõõtme eiramises ja keskendumises ülitäpsele moraalsete/poliitiliste hinnangute reguleerimisele. Vooglaid heidab sellele taotlusele ette utoopilisust, mille lõpptulemusena sünnib hoopis düstoopia(nagu juhtus kommunismiga). Sotsiaalse õigluse eest võitlevad meenutavad staliniste. Stalin olevat ju öelnud, et kuna kommunism on juba peaaegu võitnud, siis "rahvavaenlased" suures vihas asuvad ründama ja tuleb olla eriti valvas ning igasugune poliitiliselt ebakorrektne ütlus või nali peab olema sanktsioneeritud. Tänapäeva arenenud Lääne ühiskondades peaks olema inimõigustega peaaegu kõik korras, aga sellepärast need hirmsad "rassistid" ja "transfoobid" tõstavadki pead, sest nad ei suuda taluda utoopia võitu. Tõde on aga selles, et grupp äärmuslasi püüab ennast kehtestada peavooluna(normaalsusena). Kui meile on oluline üksnes atomiseeritud indiviidi kaitsmine igasuguse väikse solvangu eest seaduse jõuga, siis me kaotame silmist ühiskonna kui terviku. Ehk peaksime leppima sellega, et inimene on loodud kõverast puust ja tema moraalse palge liigne survestamine tekitab hoopis ebameeldivaid vastureaktsioone. Kui toimub reaalne ahistamine, siis alles võiks riik jõudu näidata. Kuna sotsiaalmeedia tekkimisega omandas netikiusamine uued mõõtmed, siis juriidika peab reaalsusele järele jõudma. Vihakõne seadus ei peaks ju inimesi kiusama, kes lihtsalt peavad homoseksuaalsust ebamoraalseks, kuid samas ei ründa reaalseid inimesi. Kuid need vene trollid peavad muidugi oma süstemaatilise tegevuse pärast nahutatud saama(Aro juhtum). Liberalism ei suuda meile pakkuda midagi muud peale negatiivse vabaduse, kuid mis värk on selle positiivse vabadusega(I. Berlin). Tõeliste konservatiivide kriitika vasakliberalismi aadressil sünnibki sellest, et liberalism püüab samuti pakkuda positiivset utoopiat- poliit-korrektset süsteemi, mis on loodud varjamaks neoliberalistliku kapitalismi koledat lõusta. Nüüd jõuamegi ideede ehk ideaalide juurde. Kas me oleme vabad kujundama oma elu vastavalt informeeritud valiku põhimõttele? Liberalism ei paku meile midagi sisulist. Kas inimese kujutamine kõigest amorfse materjalina väljaspool igasugust ajaloolist reaalsust suudab meid edasi paremasse tulevikku viia? Vaevalt küll. Julius Evola jutustas meile viienda seisuse võimuletõusust: "Aga kui on tegemist mässajatega, "kel pole lippu", kui mäss on eesmärk iseeneses ja muu vaid ettekääne, kui ta toob kaasa ohjeldamatuse, primitivismi, alistumise sellele, mis on algne madalamas tähenduses (seks, neegrijazz, joomine, spontaanne ja sageli kriminaalne vägivald, labasuse ja anarhia ülistamine), siis on võimalik põhjendatult siduda neid nähtusi teistega, mis omal tasandil annavad tunnistust alt üles, läbi kehtivas maailmakorras olevate ja üha nähtavamaks saavate lõhede tungivate kaosejõudude toimest. Teatavad, rohkem või vähem vaimselt vigased isikud, kel pole enam midagi kaotada, on sõna otseses mõttes nende jõudude meelevallas." Nüüd jõuame kontaktini Maaga. Spengler väidab, et õhtumaa on kristluse läbi seedinud ja arengut takistab administratiiv-bürokraatlik süsteem. Milline on uus religioon? See peab paratamatult olema globaalne. Sellleks on usk teadusesse. Inimkonna nägemine tervikuna, kes on sunnitud ellujäämiseks mõistma Maa kui planeedi olemust. Mis on eesmärk? Parem inimene. Me elame teaduse koiduajastul. Inimese geneetiline modifitseerimine ja tema tõeline ühendamine globaalse infosüsteemiga seisab alles ees. Kas te usute, et on olemas parem alternatiiv? Kas tõesti on praegusaja inimkonna probleem number üks mängimine mingite pseudoväärtustega ehk vahvate asesõnade väljamõtlemine erinevate "sugude" tähistamiseks? Ja konservatiivid on siis need, kes ütlevad, et vara veel ja ootame pisut. Probleem number üks on nagu alati- inimväärikus. Ja see ei seisne poliitkorrektsuse kummardamises. Et ei saabuks Hobbes'i loomuliku seisundit, siis peavad targad ja tugevad(USA+Euroopa Liit+ülejäänud demokraatlikud riigid) meid juhtima tulevikku, millest tasub unistada ja milles on võimalik väärikas elu. Kui saabuvad kliimasõjad ja kultuurisõjad, siis on ikka raske seda saavutada. Faustilik lõpmatu kasvu kummardamine tuleb asendada ökoloogilise mõtlemisega ja ühiskonnaelu tuleb ümber kujunda moel, mis võimaldab parimate kättesaadavate teadmiste rakendamist ühiskonna hüvanguks. Liberalism kui õigusriikluse vundament ei suuda kahjuks pakkuda meile positiivset programmi. Muuseas, need nn. Ungari ja Poola konservatiivid on tegelikult mafioosnikud, kes rikuvad ausa mängu põhimõtteid omade hüvanguks. Poliitilised parteid on üksnes kooslused, kes jagavad eelalrvelisi vahendeid järgides oma maailmavaatelisi prioriteete. Riigimehelikult käituvad need parteid, kes vihkavad populismi ja peavad silmas pikaajalisi eesmärke. Poliitikute ülesanne on luua jätkusuutlik keskkond, milles inimesed saavad tugevamaks ja targemaks tänu teaduste arengule ehk rohkem vabamaks ja on seega võimelised teostama mitmeid lahedaid projekte(ainus aus filosoofia peale "jumala surma" saab olla eksistentsialistlik). Konservatiivsuse mõte ei seisne vähemuste kiusamises, vaid evolutsioonilise arengujoone kujundamises. Mis kuradi mõte on näiteks takistada homodel abiellumast ja lapsendamast? EKRE on löök allapoole intellekti. Mis puutub Lääne-Euroopa väidetavasse moraalsesse üleolekusse, siis kahjuks pole sellest meile mingit kasu. Nemad ei viitsi meie eest valikuid teha, vaid maadlevad eelkõige oma siseprobleemidega. Saatan peitub detailides. Kas euroametnikud peaksid näiteks looma meile uue erakonnaseaduse või uue metsandue arengukava või planeerima neljarealisi maanteid? Ma usun, et kohalikud saavad sellega paremini hakkama. Samas võime me õppida teiste vigadest. Vabad ja haritud inimesed suudavad oma elu ise korraldada.
Kommentaarid
Postita kommentaar